Standpunt uitgelicht: Armoede

Armoede
Door Webredactie op 25 januari 2022 om 09:00

Standpunt uitgelicht: Armoede

Eén kapotte wasmachine. Dat is wat er soms nodig is om in armoede te belanden. Iedere maand lukte het nét om rond te komen, maar nu moet er een extra rekening betaald worden. Je hebt geen reserve en kan de rekening niet betalen, waardoor de schulden snel toe nemen. Zo begint de ellende. Kinderen moeten zonder ontbijt naar school en de kans op stress en psychische klachten neemt fors toe. Uiteindelijk lijdt je gezin er onder en is de wanhoop nabij.

Voor duizenden Rotterdammers is armoede een dagelijkse realiteit. Meer dan 80.000 inwoners leven van een minimuminkomen en 6,8% van alle Rotterdammers moet al ten minste vier jaar van een laag inkomen rondkomen. Voor mensen die nét de eindjes aan elkaar kunnen knopen, kan een kapot apparaat, een scheiding of het verlies van een baan precies een duw in de afgrond zijn en daardoor in grote schulden belanden. In onze stad zijn op dit moment meer dan 100.000 Rotterdammers met ernstige schulden.

Deze mensen kunnen we niet aan hun lot over laten. Daarom heeft de ChristenUnie afgelopen raadsperiode een wethouder met de portefeuilles Armoedebestrijding, Schuldenaanpak en Informele zorg geleverd. Zijn aanpak is in samenwerking gegaan met de stad en met ervaringsdeskundigen. Dit heeft geleid tot een ommezwaai in de armoede- en schuldaanpak. In Rotterdam gaan we nu uit van vertrouwen, in plaats van wantrouwen. We zijn dankbaar wat we hebben kunnen bereiken voor kwetsbare Rotterdammers en hebben bewezen dat je met samenwerken echt verder komt. Maar we zijn er nog niet.

Daarom wil de ChristenUnie dat de armoede onder kinderen in Rotterdam in 2026 met een kwart is verminderd. Dit doen we door structureel 20 miljoen euro extra per jaar uit te trekken om schuld en armoede te bestrijden. Daarnaast ontwikkelen we innovatieve projecten door. Zoals het Perspectief Fonds, dat jongeren versneld uit de schulden naar een schuldenvrije toekomst helpt. Verder wil de ChristenUnie dat de subsidieregeling wordt verdubbeld om de armoede-initiatieven in de stad een impuls te geven. Bijvoorbeeld de voedselbank, waarbij de vrijwilligers elke week eten uitdelen aan mensen die dat tijdelijk hard nodig hebben.

Met deze voorstellen zorgen we voor ruimte voor gezinnen om rond te komen, pakken we de onbeschaamde schuldenindustrie aan en zorgen we voor zicht op een tijd ná de schulden. Zodat gezinnen tot bloei kunnen komen en mensen weer rust kunnen ervaren.