Rotterdamse powervrouwen tegen armoede

WhatsApp Image 2022-03-12 at 21.44.39.jpeg
Door Webredactie op 21 maart 2022 om 21:58

Rotterdamse powervrouwen tegen armoede

Tachtig Rotterdamse vrouwen maakten zaterdag samen met minister Carola Schouten een statement tegen armoede. In een overvolle Pauluskerk vertelden ze elkaar verhalen, deelden ze tips en ervaringen. Wat is er nodig om armoede knock-out te slaan?

Fatima Ait Toumach is een alleenstaande moeder van vijf kinderen. Fatima leefde 13 jaar onder bewind. Ze kwam als klant binnen bij de Voedselbank in Feijenoord maar is inmiddels coördinator van hetzelfde uitdeelpunt. 'Mensen komen daar niet alleen maar voor een voedselpakket, maar juist ook voor het praatje. Vaak zit je vast in je eigen bubbel en dan is het fijn als er iemand soms even echt naar je luistert. Als je armoede wilt aanpakken, moet je als eerste luisteren.' Vrouwen ervaren vaak hoge drempels voordat ze om hulp vragen. 'Hulp vragen is altijd moeilijk. Je schaamt je toch. Dat zal niet veranderen. Maar we kunnen wel onze hand uitsteken en zo de drempel te verlagen.'
Schaamte bij armoede
Minister Schouten vult aan: 'Ik zie net als Fatima dat schaamte een rol speelt. Maar ik zie ook angst. Mensen zijn bang hulp te vragen want het is complex. En mensen zijn bang voor de gevolgen. Dat is iets waar ik echt wat aan wil doen. Als ik iets op armoedebeleid knock-out wil slaan, is het bureaucratie en complexiteit zodat je mensen gewoon directer kunt helpen.' Clara Sies ziet ook veel verbeterpunten: 'Wat we ook direct knock out moeten slaan is het nummer 14010. Weet je dat dit een betaald nummer is? Hoe ga je zaken regelen als je niet eens geld hebt om te de officiële instanties te bellen, waar je ook nog eens een half uur in de wacht staat?'
Samen de strijd aan
De strijd tegen armoede is een strijd die we samen moeten voeren. Je hebt elkaar keihard nodig. Gemeente, informele netwerken, organisaties, ondernemers, families, buren, collega's. Carola Schouten: 'Wat had ik gemoeten zonder mensen die mij niet hadden gezien toen ik het moeilijk had? Als vrouwen weten we als geen ander hoe zwaar het kan zijn: je hebt de zorg voor kinderen en te weinig geld. Elkaar echt zien, elkaar helpen is zo belangrijk. Iedereen kan elk moment van de dag het verschil maken voor een ander.'
Bokshandschoenen voor minister
Vrouwen van Warm Rotterdam boden de minister de Armoede Agenda aan en namens alle powervrouwen in de zaal kreeg de minister een eigen paar rode bokshandschoenen. Als Rotterdamse reminder dat ze niet alleen staat in de strijd tegen armoede én zodat ze deze Rotterdamse powervrouwen niet meer vergeet!