Onze brief aan de verkenner

Tjalling Vonk
Door Tjalling Vonk op 23 maart 2022 om 16:57

Onze brief aan de verkenner

Op 23 maart had ik een gesprek met de verkenner over de verkiezingsuitslag. Hieronder lees je de brief die ik tijdens het gesprek overhandigd heb.

Geachte heer Jaeger,

Hartelijk dank voor de uitnodiging om met elkaar een verkennend gesprek te hebben naar aanleiding van de verkiezingsuitslag van 16 maart. In deze brief zetten we onze reflectie op hoofdlijnen uiteen.

Verkiezingsuitslag
De opkomst bij de verkiezingen was zeer laag. Daar ligt een opdracht voor de hele politiek: het vertrouwen is te laag om onze rol als vertegenwoordigend orgaan goed te vervullen. Het herstellen van vertrouwen is daarom belangrijk en urgent.

Voor de ChristenUnie was de uitslag positief. We halen op eigen kracht een zeer ruime zetel. Een uitgebreide analyse moet nog plaatsvinden, maar het lijkt erop dat we juist in internationale kerken meer stemmers hebben gekregen. In het licht van de lage opkomst is dit voor ons een extra opsteker.

Tegelijkertijd zien we dat de huidige coalitie haar meerderheid kwijt is. Daarin zijn we teleurgesteld, omdat deze coalitie met kwetsbaar weefsel in de stad aan de slag is gegaan. Dat vraagt een langetermijnbenadering om succes te hebben. Een voorbeeld is de armoede-aanpak, waarbij de verbinding met de stad is gelegd om samen te werken aan het terugdringen van armoede en problematische schulden. Ook willen we de aanpak van de toeslagenaffaire in Rotterdam noemen als voorbeeld van naast mensen staan, hun problemen oplossen en te werken aan vertrouwen. Deze beweging zal pas op de langere termijn succes oogsten en moet wat ChristenUnie Rotterdam betreft doorgezet worden.

Voorkeuren samenwerking
Het is logisch dat grootste partij het initiatief neemt om de mogelijkheden te verkennen. Met de voordracht van de verkenner is hier dan ook invulling aan gegeven. Dat de grootste partij onderdeel wordt van de coalitie is echter geen noodzakelijkheid, het gaat tenslotte om een meerderheid. Maar het is goed dat er eerst met nadruk wordt gekeken naar een coalitie met de grootste partij.

In ons verkiezingsprogramma stellen we dat de stad een brede coalitie nodig heeft. Het meest wenselijk is wat de ChristenUnie betreft een coalitie met een breed draagvlak en een balans tussen links en rechts, van vooral middenpartijen. Als kleine fractie zijn wij niet snel nodig voor een meerderheid. Afgelopen periode hebben we bewezen als kleine partij een stabiele bijdrage te kunnen leveren met een constructieve en inhoudelijke inbreng. Daarom zijn we zeker bereid in gesprek te gaan over het vormen van zo’n brede stabiele coalitie.

Hoe dan ook is het goed om afspraken te maken tijdens de formatie over de samenwerking binnen de raad. Uitspraken als: uitgestoken hand en de deur staat open zijn afgelopen periode voldoende gebleken, hoe goed we regelmatig ook met oppositiepartijen samengewerkt hebben. Laten we ook samen een gesprek voeren hoe samenwerking tussen álle partijen beter kan. Een voorbeeld hiervan is ruimte in de begroting om als oppositie punten in te brengen, zoals in de vorige periode met Koers van de Stad werd gedaan.

Opgaven voor Rotterdam

We zien drie grote opgaven voor Rotterdam.

1. Winnen van vertrouwen

Allereerst het winnen van vertrouwen. Het vertrouwen in de overheid is laag, en dat is zorgelijk. Om dat aan te pakken moet er een kanteling gemaakt worden naar een gemeente die aanwezig is in de wijken, waarbij we samenwerken mét, in plaats van beslissen óver, de stad. Bewoners, sociale ondernemers, maatschappelijke organisaties, verenigingen en religieuze organisaties zijn daarbij partners. Een positieve grondhouding van het stadsbestuur ten aanzien van religie is essentieel om bij veel mensen vertrouwen te winnen.

2. Verkleinen van de tweedeling

Er ontstaat een steeds grotere tweedeling in Rotterdam, tussen de have’s en have-not’s. Daarom is armoedebestrijding van groot belang. Rotterdam is de armste stad van Nederland, wat de basis voor veel sociale, psychische en economische problemen. Investeren in armoedebestrijding betekent dus ook preventie voor zorg en veiligheid en ondersteunt economische bloei. Daarnaast is huisvesting in Rotterdam een groot aandachtspunt. De toegang tot de woningmarkt wordt steeds moeilijker. Zeker voor mensen in kwetsbare posities, starters en studenten. Ook is er onvoldoende doorstroom. Daarom moet de overheid de woningmarkt meer reguleren en zorgen voor voldoende betaalbare woningen.

3. Duurzaamheid

Luchtkwaliteit maakt dat mensen in Rotterdam, met name op Zuid, een lagere levensverwachting hebben. Daarnaast hebben klimaatverandering en toenemende weersextremen grote gevolgen, zeker omdat Rotterdam in een delta ligt. Een duurzaam Rotterdam vraagt dan ook om radicale keuzes.

Vervolgproces
Een informateur moet wat ChristenUnie Rotterdam betreft op basis van de verkenning kijken of een brede coalitie met Leefbaar mogelijk is. Zo niet, dan is het belangrijk om de breedte zoeken in een alternatief door het midden.

Tempo maken met de verkenning is belangrijk, maar een brede consultatie is dat ook. Betrek daarom maatschappelijke organisaties, religieuze gemeenschappen en andere vertegenwoordigende organen in de coalitievorming en bij de formulering van het coalitieakkoord. Betrek vooral jongeren, ook met het oog op de lage opkomst. Ook zouden we het verstandig vinden om naast het coalitieakkoord een akkoord met dergelijke organisaties te sluiten, om zo de betrokkenheid en draagvlak vanuit de stad breder invulling te geven. Het is ook goed om hierover van gedachten te wisselen met de toekomstige oppositie. Daarnaast vinden we het belangrijk dat een coalitieakkoord op hoofdlijnen wordt opgesteld, met meer ruimte voor de stad, politiek en wijkraden om gedurende de raadsperiode invloed uit te oefenen.

Wij wensen u veel plezier, wijsheid en zegen bij de verdere verkenning,

ChristenUnie Rotterdam

Tjalling Vonk, fractievoorzitter