Standpunt uitgelicht: Mensenhandel

Prostitutie
Door Webredactie op 19 januari 2022 om 21:32

Standpunt uitgelicht: Mensenhandel

Mensenhandel vindt dagelijks plaats in Nederland. De slachtoffers zijn gedwongen om criminele activiteiten te plegen of om zichzelf te prostitueren. Hoe groot precies deze omvang is, is onduidelijk en lastig exact te achterhalen, maar volgens betrouwbare schattingen zijn er jaarlijks 5.000 tot 7.500 slachtoffers van mensenhandel in Nederland.

Helaas komen ook in Rotterdam deze situaties voor. Bijvoorbeeld vrouwen die uit pure armoede in de seksindustrie verzeild raken of jongeren die worden gedwongen om te dealen. Het sekswerk is op veel plekken nauw verweven met mensenhandel en (georganiseerde) criminaliteit. In 2019 zijn er vanuit de politieregio 95 potentiële slachtoffers bekend. De inschatting is dat dit aantal in werkelijkheid veel hoger is. Dit komt omdat veel jonge slachtoffers van geweld onder dwang geen hulp zoeken. Ze schamen zich omdat de dader een bekende is of omdat ze bang zijn voor de gevolgen. Van de minderjarige meisjes die slachtoffer zijn van loverboys blijft zelfs 89% buiten beeld, met alle gevolgen van dien.

Daarom wil de ChristenUnie dat er zo snel mogelijk actie wordt ondernomen om deze mensen bescherming te bieden tegen misbruik en uitbuiten. Het grove onrecht dat kwetsbare mensen wordt aangedaan willen we bestrijden. De gemeente is in de aanpak van mensenhandel belangrijk. Wij willen dat de gemeente een actieve rol gaat spelen in het signaleren ervan en het zorg dragen voor een veilige opvang van slachtoffers. Door middel van een breed aanbod van uitstapprogramma’s wordt hulp geboden en worden er zo min mogelijk slachtoffers gemaakt. We werken aan een stad met een hart, voor iedereen.