Standpunt uitgelicht: Onderwijs
Het is begin 1813 in Rotterdam. Kinderen zijn niet verplicht om naar school te gaan en het onderwijs is openbaar. Toch draagt de gemeente maar heel beperkt bij aan het onderwijs. In Rotterdam zijn er op dit moment rond 25 onderwijzers die voor eigen rekening op het lager onderwijs lesgeven Hun inkomsten bestaan uit school- en kostgelden, die betaald worden door de ouders van leerlingen. Degenen die dit niet kunnen betalen, kunnen geen onderwijs ontvangen of gaan naar één van de twee scholen voor armen in de stad. Deze scholen gaan uit van verschillende kerken in Rotterdam.
Vandaag de dag is het gelukkig anders dan in 1813. Ondertussen zijn er in Rotterdam 192 basisscholen en 87 middelbare scholen gevestigd. Het aanbod van scholen is erg divers en wordt nu door de overheid bekostigd. Hierdoor kunnen ouders, leerlingen en studenten kiezen voor onderwijs dat aansluit bij hun opvoeding en levensovertuiging. De scholen en instellingen presteren zeer goed. Wel kampt het onderwijs met een aantal hardnekkige en groeiende problemen. Ook in Rotterdam ervaren leraren, leerlingen en studenten steeds meer werk- en prestatiedruk en is het lerarentekort groot.
Onderwijs is één van de belangrijkste bouwstenen van onze samenleving en stad. Het biedt kansen en perspectief en helpt kinderen, jongeren én volwassenen hun talenten te ontdekken en ontwikkelen. Een school is een mini-samenleving op zichzelf. Leraren, schoolleiders en ander onderwijspersoneel zetten zich met hart en ziel in voor de vorming en ontwikkeling van kinderen. Zo bieden zij hen de kans zich te ontwikkelen als persoon, zich te verhouden tot anderen, hun plek in de samenleving te ontdekken en hun talenten te ontplooien. Daarnaast draagt onderwijs in belangrijke mate bij aan de economische ontwikkeling en het vernieuwend vermogen van ons land en daarmee aan onze welvaart en ons welzijn.
Daarom wilt ChristenUnie dat de gemeente doorgaat met het Actieplan Leraren, om het lerarentekort in Rotterdam verder op te lossen. In dit actieplan is extra aandacht voor zij-instroom en talentscouting. Startende leraren worden begeleid om uitval en uitstroom te verminderen en duurzame inzetbaarheid te verbeteren. Daarnaast kan de gemeente met betaalbare woningen Rotterdam een aantrekkelijke stad voor leraren maken. Zo krijgen de leraren de tijd en ruimte om talenten van kinderen tot bloei te brengen.
Daarnaast wil de ChristenUnie dat de gemeente investeert in een gezond binnenklimaat en verduurzaming van schoolgebouwen en schoolpleinen. Bij (her)inrichting van de omliggende ruimte krijgen fietsen en lopen naar school ruim baan en wordt de auto ontmoedigd. Verder wil de ChristenUnie dat elke school investeert in het passend onderwijs dat de leerlingen van die school nodig hebben en wat past bij de identiteit van de school.
Tot slot, ieder kind is anders en uniek. Gemiddelde kinderen bestaan niet. Daarom heeft iedereen het recht om zijn of haar talenten te ontwikkelen: of je nu goed bent in taal en rekenen of juist met je handen, of je nu veel of weinig beperkingen hebt en of je ouders veel of weinig geld hebben. De ChristenUnie wil investeren in de toekomst van onze kinderen en kleinkinderen en bijdragen aan het oplossen van uitdagingen waar het onderwijs voor staat. Voor een stad met een hart.