Onze inbreng bij het Luchtvaartdebat

Tjalling Vonk
Door Tjalling Vonk op 3 juni 2022 om 17:11

Onze inbreng bij het Luchtvaartdebat

Op 2 juni werd Rotterdam The Hague Airport in de gemeenteraad besproken. Daarbij sprak ik deze tekst uit:

We spreken vandaag over het vliegveld. Daarbij lijkt er maar een vraag te zijn: Wordt het meer of minder hinder? Maar waarom zouden we ons tot die vraag beperken? De vraag zou moeten zijn: wat is het beste voor Rotterdam?

Tegen de achtergrond van een gigantisch woningvraagstuk, schreeuwend ruimtegebrek en een klimaatcrisis die de adem beneemt is ons antwoord op die vraag helder: geen vliegveld in onze stad. Wij zijn er van overtuigd dat we anders over twintig jaar denken: Dat is toch raar, dat men besloot om een vliegveld in de stad te houden. Zoals wij het raar vinden dat er vroeger zware industrie naast een woonwijk werd gebouwd.

En hoe leggen we het onze kleinkinderen uit, als we niet eens de alternatieven vooraf onderzochten, maar gewoon meegingen in de fuik. Een fuik met maar één uitkomst: een groeiende luchthaven. Daarom moet er een eerlijk, objectief en transparant onderzoek naar alternatieven voor het vliegveld komen.

Ook zien we graag dat het college er bij de minister op aandringt dat er een einddatum op het luchtvaartbesluit komt en dat dit besluit wordt opengesteld voor bezwaar en beroep.

Tenslotte vinden we het belangrijk dat de belangen van de toekomstige generatie worden ingebracht.  Om hun positie zichtbaar te maken willen we dat er bij toekomstige participatieprocessen een extra stoel wordt aangeschoven, om iedereen eraan te herinneren dat ook zij een belang hebben. Het is dus ook aan ons om daarop te wijzen en hun belang een stem te geven.

(tekst voor publicatie bewerkt)