Ruimte voor religie Oostflank

Uitzicht20de20in20op20nieuwe20Rotterdam%20Stadionpark_1200.webp
Door Webredactie op 21 december 2023 om 13:06

Ruimte voor religie Oostflank

Rotterdam maakt plannen voor ongeveer 30.000 nieuwe woningen in de Oostflank, het gebied tussen Prins Alexander en Zuidplein. Binnenkort neemt de gemeenteraad een besluit om de hoofdlijnen van de plannen vast te leggen in de Omgevingsvisie. Vanwege het grote woningtekort in de stad, zijn de nieuwe woningen hard nodig.

Meer dan 50.000 mensen vinden in dit gebied straks een nieuwe woonplek. Noord en Zuid worden verbonden met een nieuwe brug tussen IJsselmonde en Kralingen, en een snelle tramlijn tussen Zuidplein en Kralingse Zoom. Maar is in deze grootschalige ontwikkeling straks ook ruimte voor een kerk? Eerder dit jaar was ons burgerraadslid Gerben van Dijk op werkbezoek in Wenen en daar werd in een grote nieuwe wijk een Campus der Religionen gebouwd. Dat inspireerde hem om hiermee ook in Rotterdam aan de slag te gaan. Dankzij een motie van de ChristenUnie wordt in de Oostflank in elk geval ruimtelijk rekening gehouden met de komst van een of meer religieuze organisaties. Deze motie kreeg brede steun in de gemeenteraad. Het is aan kerken of andere organisaties zelf om te komen met concrete initiatieven en plannen. Wil je meer weten of heb je ideeen? Neem dan contact met ons op. Begin 2024 organiseren we een bijeenkomst om met elkaar de mogelijkheden te verkennen.