De zoektocht naar een nieuwe burgemeester

Zoektocht naar een nieuwe burgemeester.png
Tjalling Vonk
Door Tjalling Vonk op 8 februari 2024 om 14:28

De zoektocht naar een nieuwe burgemeester

Tijdens de nieuwjaarsreceptie op 9 januari maakte Ahmed Aboutaleb bekend dat hij dit jaar zijn ambt als burgemeester wil gaan neerleggen. Hij is dan ongeveer 15 jaar burgemeester geweest van Rotterdam.

Zijn aankondiging was landelijk nieuws en maakte in de stad dan ook veel reacties los. Vooral het gevoel dat we met zijn vertrek een hele goede burgervader verliezen overheerste. Aboutaleb heeft veel aanzien en het gemis wordt nu al gevoeld.

Dit betekent dat we in de komende tijd aan de slag moeten om een nieuwe top-burgemeester te vinden. De gemeenteraad is daarbij aan zet. En ook de Commissaris van de Koning (CdK) speelt daarbij een belangrijke rol. Wij stellen als gemeenteraad een profielschets op, op basis waarvan de minister van Binnenlandse Zaken een vacature opent. Iedereen kan vervolgens op die vacature reageren. De CdK doet een ruwe selectie en wij dragen vervolgens de meest favoriete kandidaat voor. De minister besluit vervolgens tot de definitieve voordracht aan de koning met een zwaarwegend advies van de Commissaris van de Koning.

Als je geïnteresseerd bent in de precieze procedure is hier een handige link naar een overzichtelijke infographic.

Wat ons betreft, is de stad aan zet om te helpen een goede profielschets op te stellen. We roepen onze achterban dan ook op om mee te denken. Als christenen weten we hoe belangrijk het is dat onze leiders betrouwbaar zijn, gezag verwerven en waarmaken en de stad met al haar verschillen verbindt. Dus schroom niet om met ons contact te zoeken via mail of telefoon, om ons te voorzien van jouw input. We zullen ook nog zeker als raad, maar ook als fractie, met gerichte vragen en uitnodigingen naar jullie toekomen. En onze oproep is voor nu: denk na over de beste burgemeester voor Rotterdam en laat ons jullie ideeën weten!