Een waardige herdenking op 4 mei

Nederlandse vlag
Door Webredactie op 18 april 2024 om 12:30

Een waardige herdenking op 4 mei

Ook in Rotterdam lopen, door de situatie in het Midden-Oosten, de spanningen al geruime tijd op. De ChristenUnie heeft daarom, samen met Leefbaar Rotterdam en VVD, schriftelijke vragen gesteld aan het college van Rotterdam over de maatregelen die genomen worden om ervoor te zorgen dat de herdenking van 4 mei op een waardige wijze zal verlopen.

Met de Nationale Dodenherdenking op 4 mei in het vooruitzicht, heeft de ChristenUnie samen met andere partijen aandacht gevraagd voor de noodzaak van een respectvolle en waardige herdenking. In hun schriftelijke vragen aan het college uiten zij hun zorgen over de wijze waarop de huidige spanningen soms tot uitdrukking komen, in het bijzonder in toenemende uitingen van antisemitisme. Waar wederzijds luisteren, gesprek en begrip hard nodig zijn, groeit helaas de haat.

Raadslid en fractievoorzitter Tjalling Vonk: 'Het recht op demonstratie is een groot goed. Maar het wanneer, waar en hoe doen ertoe. Bovendien hebben wij als stad nu misschien wel meer aan gesprek dan aan protest. Daarom vragen wij het college niet alleen naar maatregelen om de herdenking ongestoord te laten verlopen, maar ook om dat gesprek waar mogelijk te bevorderen.’

In de schriftelijke vragen noemt de ChristenUnie de mogelijkheid van gespreksavonden in zogenoemde Huizen van de Wijk, of het aansluiten bij de reeds geplande Vrijheidsmaaltijden. Bovendien onderstrepen ze het belang van het betrekken van relevante maatschappelijke en religieuze actoren, in ieder geval ook vanuit de Joodse gemeenschap. Vanwege de korte termijn hopen de partijen snel duidelijkheid te krijgen hoe het Stadsbestuur toeziet op een waardige herdenking op 4 mei.

Labels: , ,