ChristenUnie lanceert reddingsplan Nationaal Vuurwerk Rotterdam

Website afmeting-5.png
Door Webredactie op 4 juli 2024 om 10:00

ChristenUnie lanceert reddingsplan Nationaal Vuurwerk Rotterdam

In aanloop naar de behandeling van de Rotterdamse voorjaarsnota op dinsdag 9 juli lanceert de ChristenUnie een reddingsplan voor het Nationaal Vuurwerk in Rotterdam. Met behulp van een oude financiële reserve beoogt de partij de voorgenomen bezuiniging op de jaarlijkse vuurwerkshows voor de jaren 2025 en 2026 terug te draaien.

Vanwege groeiende tekorten op de gemeentebegroting stelt het Rotterdamse college van burgemeester en wethouders voor om de jaarlijkse vuurwerkshows te schrappen. Wat de ChristenUnie betreft is dat bijzonder onverstandig: jaarlijkse vuurwerkshows zijn namelijk cruciaal met het oog op het draagvlak voor en het handhaven van het lokale verbod op gebruik van consumentenvuurwerk tijdens de jaarwisseling.

Raadslid en fractievoorzitter Tjalling Vonk van de ChristenUnie: ‘Artsen, agenten en andere hulpverleners zijn volstrekt helder: het moet afgelopen zijn met consumentenvuurwerk. De jaarlijkse vuurwerkshows bieden daarvoor een goed alternatief. Zonder zo'n alternatief vrezen wij dat het draagvlak voor het lokale verbod op consumentenvuurwerk kleiner wordt, en de handhaving lastiger. Daarom zijn wij blij dat Rotterdam met gebruik van een oude financiële reserve de vuurwerkshows ook in de komende jaren zou kunnen laten doorgaan.’

De ChristenUnie dient bij de behandeling van de voorjaarsnota in de gemeenteraad een amendement in, waarbij gebruik wordt gemaakt van de bestemmingsreserve ‘Frictiekosten op afstand zetten LCC’s’. Krachtens de verordening ‘Financiën Rotterdam 2021’, artikel 13.1.b, valt deze bestemmingsreserve vrij aangezien er ‘gedurende drie jaren niets aan de bestemmingsreserve is onttrokken of toegevoegd.’ Vonk: ‘Het college lijkt deze reserve over het hoofd te hebben gezien, dus mooi dat we zo een oplossing voor de jaarlijkse vuurwerkshows kunnen realiseren zonder te hoeven snijden in andere uitgaven.’

Labels: ,