De opkoopbescherming uitgelegd!

IMG_8783.jpg
Door Gerben van Dijk op 17 december 2021 om 13:09

De opkoopbescherming uitgelegd!

Ons burgerraadslid Gerben van Dijk legt je uit wat de opkoopbescherming is, wat het voor Rotterdam betekent en wat we nog meer willen. Heb je andere vragen? Stel ze via sociale media en hij beantwoordt ze zo snel mogelijk!

De opkoopbescherming in 30 seconden
Vanaf 1 januari komt er een opkoopbescherming in Rotterdam. Daarmee kun je in 16 wijken alleen een woning kopen als je koper er zelf gaat wonen. Op deze manier stoppen we beleggers en houden we woningen vrij voor starters en gezinnen. Ik ben dan ook blij met de opkoopbescherming, waar we ons lang voor ingezet hebben. Tegelijkertijd blijven we zoeken naar mogelijkheden om de opkoopbescherming in de hele stad in te voeren.

Wat is het probleem met beleggers in Rotterdam?
Beleggers kopen enorm veel woningen in Rotterdam op. Uit een recent onderzoek van RTV Rijnmond blijkt dat in in 2020 ruim 38 procent van alle verkochte Rotterdamse woningen naar beleggers ging (!). In Delfshaven loopt dit op tot 45,1%, in Feijenoord tot 40,9% en in Noord tot 43,1%. In andere wijken is het beeld nauwelijks minder dramatisch. Dit zorgt ervoor dat starters en gezinnen de stad moeten verlaten, omdat zij geen woning kunnen vinden. Ook drijven beleggers de prijs van woningen op.

Wat is de opkoopbescherming?
Met de opkoopbescherming kan Rotterdam wijken aanwijzen waar woningen onder een bepaalde WOZ-waarde alleen verkocht mogen worden aan mensen die er zelf gaan wonen. Rotterdam kiest voor een maximale WOZ-waarde van 355.000 euro. Ook al wordt er meer geboden op de woning dan 355.000 euro, dan nog is de WOZ-waarde leidend.

In welke wijken komt de opkoopbescherming?
In de volgende 16 wijken komt een opkoopbescherming: Bergpolder, Blijdorp, Bloemhof, Carnisse, Groot IJsselmonde, Het Lage Land, Hillegersberg-Zuid, Hillesluis, Kralingen-Oost, Kralingen-West, Middelland, Nieuwe Westen, Oud-Mathenesse, Oud-Charlois, Rubroek en Tarwewijk.

Hoeveel woningen worden beschermd door de opkoopbescherming?
Er zijn in Rotterdam 269.332 woningen met een WOZ-waarde van minder dan 355.000. Daarvan staan er 88.505 woningen in de wijken die een opkoopbescherming krijgen. Bijna 90.000 woningen kunnen nu dus niet meer door beleggers opgekocht worden. Dat is een prachtig resultaat, waar we dankbaar voor zijn.

Waarom geen opkoopbescherming in de hele stad?
Het succes roept ook een vraag op: waarom beschermen we niet alle goedkope woningen tegen beleggers? Dat is een wat ingewikkeld antwoord. Er is een landelijke wet die het gemeenten mogelijk maakt om een opkoopbescherming in te voeren. Die wet vraagt van ons dat we per wijk kunnen laten zien waarom een opkoopbescherming nodig is. Als we de opkoopbescherming stadsbreed invoeren zonder dat we dit per wijk uit kunnen leggen, bestaat de kans dat beleggers een rechtszaak beginnen. Als ze die rechtszaak winnen, zou de hele opkoopbescherming in Rotterdam verdwijnen. Dat risico vinden wij onverantwoord om te nemen.

Wat is jouw inzet op dit thema?
Ik zie graag dat de opkoopbescherming zo snel mogelijk uitgebreid wordt naar meer wijken. We blijven dus binnen de grenzen van de wet zoeken naar uitbreiding van de opkoopbescherming. Ook willen we de landelijke ChristenUnie oproepen om het makkelijker te maken een stadsbrede opkoopbescherming in te voeren.

Zijn er uitzonderingen op de opkoopbescherming?
Er zijn een klein aantal uitzonderingen op de opkoopbescherming. Deze zijn bijvoorbeeld verhuur aan directe familieleden (ouders, kinderen, broers en zussen), als de eigenaar van de woning voor maximaal 12 maanden op reis gaat of als de woonruimte deel uitmaakt van een bedrijf of winkel. Daarnaast zijn er nog enkele technische uitzonderingen voor de gemeente en woningcorporaties.