Blij met tijdelijke woningbouw als noodoplossing

IMG_8783.jpg
Door Gerben van Dijk op 17 mei 2022 om 12:48

Blij met tijdelijke woningbouw als noodoplossing

We zijn blij dat het college na lang aandringen met stevige inzet op tijdelijke woningbouw komt. Geen dag te vroeg wat ons betreft.

Onze motie ‘Haal druk van de ketel en versnel tijdelijke woningbouw’ is inmiddels een jaar oud(!) en de kans voor woningzoekenden op betaalbare huisvesting is afgelopen jaar weer afgenomen. Steeds meer mensen zitten echt klem. Tegelijk werd deze week duidelijk dat ook steeds meer middeninkomens problemen hebben om de eindjes aan elkaar te knopen.

Tijdelijke huisvesting is een goed middel om druk van de ketel te halen, als we erin slagen echt tempo te maken. Andere gemeente kunnen dat en verwachten dat ook van het college. Wij zien tijdelijke huisvesting als wisselwoningen die nu nodig zijn terwijl er ondertussen plannen gemaakt worden die qua voorbereiding en procedures een langere aanloop hebben. Dus als tijdelijke huisvesting verzand in eindeloze procedures is dat het paard achter de wagen spannen.

Tijdelijke woningbouw is een noodoplossing. Zoals een caravan naast een woning in aanbouw. Tegen de tijd dat de tijdelijkheid voorbij is moeten er voldoende permanente en betaalbare woningen beschikbaar zijn. Wat ChristenUnie Rotterdam betreft alle reden om met de woningcorporaties hard aan de slag te gaan om hun plannen voor sociale woningbouw uit te werken.