De gemeenteraad van 23 juni

Gezin aan keukentafel met huiswerk
Door Webredactie op 24 juni 2022 om 11:07

De gemeenteraad van 23 juni

Van Rotterdamwet tot Saftlevenhof

Op 23 juni vergaderde de gemeenteraad. Lees hier waar de ChristenUnie zich voor ingezet heeft:

Onderzoek naar einde van de Rotterdamwet
Rotterdam gaat de afschaffing van de zogenaamde Rotterdamwet onderzoeken. Onze motie daarvoor werd bijna unaniem aangenomen. De Rotterdamwet is een zeer omstreden wet, waarmee huisvesting geweigerd kan worden aan bepaalde groepen. Dat is een forse koerswijziging voor Rotterdam, die de wet als eerste stad invoerde. Zo ontstond ook de naam van de wet.

Fractievoorzitter Tjalling Vonk: ‘Het einde van de Rotterdamwet begint in Rotterdam. Met deze motie kunnen we leraren en politieagenten voorrang blijven geven bij huisvesting, zonder de Rotterdamwet. Daarmee gaat de deur naar afschaffing van de Rotterdamwet open’.

Huisvesting voor gezinnen
Het is een voortdurend probleem in Rotterdam. Gezinnen willen graag in de stad blijven, maar kunnen niet in de stad blijven door gebrek aan woonruimte. Een groot onderdeel van het probleem is dat veel gezinswoningen opgekocht en gesplitst worden in losse kamers. In de vorige coalitie wisten we hier paal en perk aan te stellen, door een verkameringsvergunning in te voeren. De nieuwe coalitie van Leefbaar, VVD, D66 en Denk zorgt ervoor dat minder snel een verkameringsvergunning nodig is, waardoor meer gezinswoningen opgekocht worden. Onze motie om de impact hiervan op gezinnen te onderzoeken voor de invoering van de nieuwe maatregel, werd helaas door de coalitie weggestemd.

Opkomen voor bewoners Saftlevenhof
De bewoners van het Saftlevenhof kregen eerder van een ontwikkelaar te horen hoe hun omgeving zou veranderen. Dat waren goede plannen, waar geen bezwaar tegen was. In de tussentijd kwam er een nieuwe ontwikkelaar, die zich niet hield aan de eerder gedane beloften. Daardoor gaat het Saftlevenhof een stuk minder mooi worden. In de gemeenteraad werd gestemd over de nieuwe plannen. Daarbij hebben we een motie ingediend om te zorgen dat de eerder gedane beloftes ook nagekomen zouden worden. Jammer genoeg zag de coalitie dit niet zitten.