Religieuze hulporganisaties zijn zat van het wantrouwen

Robbert-Jan van de Werken
Door Robbert-Jan van de Werken op 16 november 2023 om 16:00

Religieuze hulporganisaties zijn zat van het wantrouwen

Vandaag vond het debat over de beschuldiging van discriminatie door het Leger des Heils plaats. Daarbij werden religieuze hulporganisaties door D66 in het beklaagdenbankje gezet: de partij wil een onderzoek naar hun personeelsbeleid. Religieuze hulporganisaties zijn langzamerhand zat van dit wantrouwen. Terwijl zij het puin ruimen van overheidsbeleid, wil D66 het hebben over hun personeelsbeleid.

Het gaat om wantrouwen
De wet is al lang duidelijk: het is toegestaan om als religieuze organisatie je eigen personeelsbeleid te voeren. Waar het hier echt om gaat is wantrouwen. Wantrouwen richting religieuze hulporganisaties, die daar langzamerhand zat van zijn. Een dubbele houding waarbij ze aan de ene kant lof krijgen voor wat ze doen, en aan de andere kant in het beklaagdenbankje worden gezet.

Een terugtrekkende overheid
De context van een terugtrekkende overheid is belangrijk om te noemen. Laat iedereen vrij is het motto voor de overheid, laat niemand vallen het werk van de maatschappij. Tientallen hulporganisaties zijn in dat gat gesprongen, vaak gestart vanuit de christelijke opdracht tot diaconaat.

Tel je Zegeningen
Kijk bijvoorbeeld naar het onderzoek Tel je Zegeningen. Huisbezoeken, maaltijden, inloophuizen, begeleiding, taallessen, noem maar op. De waarde van religieuze (hulp)organisaties voor deze stad bedraagt honderden miljoenen euro’s. We hebben het over Goud van Noord, Seinpost, House of Hope, inloophuis de Brug, Thuis in Charlois, Zuidrijk, In de Gouwstraat, wijkgebouw de Bron, wijkpastoraat Crooswijk, Present, de Nieuwe Hoop, Samen010 en Mara, om een gedeelte te noemen. We hebben het over tientallen medewerkers, honderden vrijwilligers en duizenden gulle gevers. Organisaties en mensen waar we enorm trots op zijn.

Verdwijnen of inkrimpen
Een groot deel van deze organisaties maakt, naast geld van collectes en donaties, regelmatig aanspraak op gemeentelijke subsidies. Als we de lijn die D66 voorstelt doortrekken, betekent dat het verdwijnen of inkrimpen van een groot deel van deze organisaties.

Puin ruimen van overheidsbeleid
Terwijl deze organisaties het puin ruimen van overheidsbeleid, wil D66 het hebben over personeelsbeleid. Er wordt echt onderschat hoe dat binnenkomt. Dat de mensen die aan de frontlinie staan van onze sociale problematiek, in het beklaagdenbankje worden gezet. Het is zuur gedrag, vanuit een ahistorische houding tegenover religieuze organisaties.

Als er ergens iedereen welkom is
En specifiek over het Leger des Heils: als er één organisatie is waar iedereen welkom is, is dat het Leger wel. En ja, dat doen ze vanuit een specifieke, eigen levensovertuiging. Daar krijg je de mooiste dingen van. En juist dat recht, de vrijheid je als religieuze groep te organiseren, dat is wat D66 weg wil nemen.

Vrijheid
Daarom zullen we als ChristenUnie staan voor de vrijheid van deze organisaties en hen een stem geven. Maar nog belangrijker: om de zure houding die er onder ligt aan de kaak te stellen.