Ontdekhoek gered!

IMG_8783.jpg
Door Gerben van Dijk op 15 mei 2024 om 22:00

Ontdekhoek gered!

Dit voorjaar dreigde de Ontdekhoek kopje onder te gaan. De huurschuld die in coronatijd was ontstaan zou in een keer aan de gemeente betaald moeten worden en dat geld was er simpelweg niet. Gelukkig konden we met de gemeenteraad de ondergang voorkomen. Wat was er aan de hand?

De Ontdekhoek is een grote werkplaats in Crooswijk waar kinderen zelf proefjes kunnen doen. Een belangrijke voorziening in de stad die zonder subsidie draait. Het is de plek waar veel Rotterdamse kinderen hun eerste ervaringen opdoen met techniek. Menig verjaardagsfeestje werd in de Ontdekhoek gevierd: gezellig samen chips maken, bakken en opeten. Veel Rotterdamse scholen maken gebruik van de Ontdekhoek voor techniekonderwijs.
Naar aanleiding van een brandbrief van de Ontdekhoek, heeft ons burgerlid Gerben van Dijk een gesprek gehad met Karol Henke en Robert Schuurmans van de Ontdekhoek waarin zij hun zorgen en problemen hebben toegelicht. Aan de hand daarvan hebben we samen met PvdA schriftelijke vragen gesteld aan het College. Helaas gooide de uitslag van een rechtszaak roet in het eten. Binnen twee weken moest de Ontdekhoek ontruimd  zijn en de schuld voldaan. Dat zou per direct het einde van de Ontdekhoek betekenen.
Dat wilden wij en veel andere partijen niet laten gebeuren. In een spoeddebat trok wethouder Simons het boetekleed aan. De gemeente had zich te rigide opgesteld en ook met het onderhoud bleek van alles mis. Aan de hand van een unaniem aanvaarde motie gaat de wethouder nieuwe afspraken maken over huisvesting, onderhoud en het terugbetalen van de huurschuld.
Voor de Ontdekhoek is het fantastisch dat ze door kunnen. Daarbij zijn ze nadrukkelijk op zoek naar mogelijkheden om zoveel mogelijk Rotterdamse kinderen te kunnen ontvangen. Ook de kinderen van ouders voor wie een bezoek nu financieel lastig of onmogelijk is.