Een vliegtuig in de tuin - ruim baan voor Rotterdam

IMG_8783.jpg
Door Gerben van Dijk op 4 september 2024 om 13:30

Een vliegtuig in de tuin - ruim baan voor Rotterdam

Een paar jaar geleden ontdekte ik tijdens een vakantie in Tsjechië een vliegtuig dat alleen nog dienst deed als restaurant. Alleen voor een hapje en een drankje kon je de vliegtuigtrap nog op. Ik moest eraan denken toen ik het boek  'Ruim baan voor Rotterdam, een nieuwe bestemming voor het vliegveld' doorbladerde. Ik zag in de nieuwe plannen de oude verkeerstoren terug, maar van vliegtuigen geen spoor meer. Ik dacht: dat moet anders!

Eerst iets over het boek en wat je daarin kan vinden. Dit is niet het eerste idee om de grond onder het vliegveld - meer dan 200 hectare - anders te gaan gebruiken. Wat wel nieuw is dat er nu door deskundigen is gerekend aan wat ander gebruik zou kosten en opleveren. In jargon heet dat een Maatschappelijke Kosten Baten Analyse (MKBA). Zo'n analyse moet aan spelregels voldoen en is dus geen frivole luchtfietserij, maar serieus werk om inzicht te krijgen in het effect van verschillende scenario's. Al eerder hadden wij en enkele andere partijen om zo'n analyse gevraagd.

Als ChristenUnie Rotterdam zijn we dan ook blij met dit rapport. Het laat zien dat ander gebruik wel degelijk een optie is en vele voordelen kan bieden. Het maakt daarnaast duidelijk wat we kwijtraken als het vliegveld zou sluiten of in een ander scenario als zakenvliegveld verder zou gaan. Het laat zien dat er echt iets te kiezen valt als het gaat om te toekomst van Rotterdam!

Transitie professor Derk Loorbach gaf in een eerste reactie aan de plannen 'eigenlijk een open deur' te vinden. 'Rotterdam Airport is een historische fout die we moeten corrigeren. Geen zinnig mens kan nog tegen dit plan zijn.⁦'. Hij waarschuwde ook dat het nog wel even zou duren voordat iedereen dat zou zien. Maar hij was hoopvol: 'Zo ging het met roken ook. Eerst was er veel weerstand, maar niemand haalt het nu in z'n hoofd om in deze zaal een sigaret op te stelen.'.

Klinkt allemaal mooi, maar hoe nu verder? Formeel gaat de minister over het vliegveld. Niet de gemeente en niet de provincie. Die laatste gaat overigens zelf wel onderzoek doen naar alternatief gebruik. We zijn benieuwd wat dat oplevert. Dit is niet iets wat morgen geregeld is. Dit is echt een zaak van lange adem. We zullen het debat binnen en buiten de gemeenteraad niet laten verstommen.

Nog even terug naar het Air Restaurant Petrovice, want zo heet het vliegtuig dat ik in Tsjechië ontdekte. Hoe mooi zou het zijn als in de nieuwe bestemming van het vliegveld een of meerder oude toestellen een plek en een functie krijgen? Om zo de herinnering aan wat er ooit was levend te houden!

Bekijk de inhoud van het boek op ruimbaanvoorrotterdam.nl
Reageren? Neem contact op met Gerben via de mail!

Labels: ,