Standpunt uitgelicht: Mantelzorg

Mantelzorg
Door Webredactie op 8 februari 2022 om 09:00

Standpunt uitgelicht: Mantelzorg

Stel je voor, jouw moeder heeft sinds een aantal jaar een longziekte. Doordat haar longen beschadigd zijn, krijgt ze minder zuurstof naar binnen, is ze snel benauwd en heeft zij weinig energie. Hierdoor kan zij alle huishoudelijke taken niet meer uitvoeren. Daarom neem jij deze taken op je: kleren wassen, stofzuigen, koken, het worden ineens jouw taken. Ook de geplande en ongeplande ziekenhuisbezoeken komen daarbij kijken.

Je brengt haar met de auto telkens heen en weer. In de wachtkamer van het ziekenhuis probeer je nog wat te studeren, want volgende week heb je tentamens. Spontane uitstapjes maken met vrienden zit er voor jou niet meer in. Want wie kookt er dan voor je moeder?

Zo kan het leven van een mantelzorger eruit zien. Als mantelzorger zorg je voor iemand in je omgeving, zoals een familielid, kennis of vriend(in). Deze vrijwilligers zijn geen beroepsmatige zorgverleners, maar geven onbetaald zorg omdat zij een persoonlijke band hebben met degene voor wie ze zorgen. In Rotterdam zijn er op dit moment 193.860 mantelzorgers actief. Deze mensen en andere vrijwilligers zijn het onzichtbare goud van Nederland.

Echter, het geven van mantelzorg zeer belastend zijn en stress veroorzaken. In Rotterdam geven 17.641 mantelzorgers aan dat ze zwaar belast zijn. Dit komt omdat mantelzorgers vaak ook andere verantwoordelijkheden hebben, zoals hun baan en het hebben van een gezin. De combinatie van taken kan leiden tot dubbele belasting. Toch zal het omzien naar elkaar en mantelzorgondersteuning steeds belangrijker worden in onze stad, omdat het aantal mensen met ouderdomsziekten toeneemt door de vergrijzing.

Daarom wil de ChristenUnie dat de gemeente mantelzorgers ondersteunt. Veel mantelzorgers hebben behoefte aan medewerking, maar vinden het lastig om hier om te vragen. Daarom kan de gemeente hen steunen door een Ontzorghuis. Hier kunnen mantelzorgers even rustnemen. Daarnaast kan de gemeente hulp aanbieden door een Steunpunt Mantelzorg in te richten. Dit steunpunt kan informatie en handvatten aanbieden hoe om te gaan met moeilijke situaties. Maar ook voor sociale, materiële en financiële steun.

Met deze voorstellen wordt het werk van mantelzorgers op waarde geschat en geven we hen ruimte om te zorgen. Voor een stad met een hart!